عاشقان ولایت

عاشقان ولایت

 

با روشن شدن دو مفهوم قدرت نرم ( که توصیف کننده ماهیت نرم افزاری قدرت ملی است ) و تهدید نرم ( که مبین ماهیت نقاط آسیب پذیر و تهدید ساز در ابعاد فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی است) مفهوم جنگ نرم را بهتر می توان مورد تحلیل و بررسی قرار داد . در فضای قدرت و تهدیدات نرم ، جنگ نرم در حقیقت شامل هرگونه اقدام نرم افزارانه اعم از روانی ، تبلیغاتی ، رسانه ای ، فرهنگی و اجتماعی است که جامعه یا گروه هدف را نشانه می گیرد و بدون درگیری نظامی و گشودن آتش ، رقیب را به انفعال یا شکست وا می دارد . به عبارت دیگر هدف اصلی در جنگ نرم تأثیر گذاری و تغییر رفتار مخاطبان است که در یک جامعه سیاسی به مشروعیت زدایی از نظام سیاسی حاکم و تغییر ساختارهای سیاسی آن نظام منجر شود . در رأس اهداف جنگ نرم تغییر نگرش و رفتار مخاطبان قرار دارد . تغییر نگرش می تواند مواردی نظیر بدبین سازی شهروندان نسبت به حاکمیت ، ناکارآمد نشان دادن مسئولان کشور هدف ، وجود تبعیض و نبود آزادی در کشور هدف ، عقب ماندگی کشور نسبت به سایر کشورها ، القای ناجی بودن کشور دشمن و بزرگ جلوه دادن قدرت دشمن را در بر گیرد . همچنین تغییر رفتار می تواند مقاومت قانونی یا غیر قانونی در برابر حاکمیت ، مقاومت نکردن در برابر نفوذ دشمن و کمک به دشمن برای نفوذ در کشور را شامل شود .

به عنوان نمونه تاکتیک های رسانه ای نظیر شایعه پراکنی ، تحریف ، القای بخشی از حقائق ، گسترش ادعا به جای اظهار واقعیت ، استفاده از عواطف مخاطبین ، استفاده از دو خبر واقعی ، پیچیده کردن خبر کشف نشدن حقیقت ، دروغ بزرگ ، سانسور ، ایجاد دشمن فرضی و ... درراستای بهره برداری از ابزار رسانه برای ایجاد جنگ نرم مورد استفاده قرار می گیرند . همچنین استفاده از کنشگران غیر متعارض ، استفاده از چهره های به ظاهر موجه ، استفاده از شعارهای جذاب ، تحریک احساسات و .... از دیگر ابزارهایی که برای ایجاد جنگ نرم به کار می روند .

تعریف جنگ نرم :

همانگونه که مطرح شد جنگ نرم در مقابل جنگ سخت تعریف می شود و در حقیقت شامل هرگونه اقدام روانی ، تبلیغاتی ، رسانه ای و فرهنگی است که جامعه و گروه هدف را نشانه می گیرد و بدون درگیری نظامی و اعمال خشونت ، رقیب را به انفعال یا شکست وامی دارد . جنگ نرم در پی از پا درآوردن اندیشه و تفکر جامعه هدف است تا حلقه های فکری و فرهنگی آن را سست کند و با بمباران خبری و تبلیغاتی در نظام سیاسی اجتماعی حاکم تزلزل و بی ثباتی پدید آورد . با این اوصاف طیف وسیعی از اقدامات از جنگ رایانه ای و فعالیت های اینترنتی تا راه اندازی شبکه های رادیویی و تلویزیونی و شبکه سازی در فضای مجازی و موارد دیگر ، ذیل عنوان جنگ نرم می گنجند . به احتمال یکی از تعاریف قابل قبول تعریف ذیل است :

(( جنگ نرم عبارت است از مجموعه تحولاتی که موجب دگرگونی در هویت فرهنگی و الگوهای رفتاری مورد قبول نظام سیاسی گردد .)) (نک، نائینی 1387)

جنگ نرم سلطه کامل و همه جانبه در ابعاد سه گانه حکومت ، اقتصاد و فرهنگ است که از طریق استحاله الگوهای رفتاری در این حوزه ها و جایگزینی الگوهای رفتاری مهاجم محقق می شود . بی تردید ، کشور ، نیازمند یک برداشت و تعریف بومی از این پدیده متناسب با شرایط خاص خود است . امام خامنه ای (مدظله العالی) در دو دهه اخیر مهم ترین راهبرد دشمن علیه جمهوری اسلامی را جنگ نرم معرفی کرده اند . ایشان در این مورد با هدف شناخت بیشتر جامعه و نخبگان با ادبیات مختلف ، جنگ نرم را معرفی و به خوبی تبیین فرموده اند .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

[ یک شنبه 25 تير 1391برچسب:, ] [ 10:15 ] [ فدایی ولایت ] [ ]
درباره سايت

در این ایام غبارآلود فعلی و عیان نبودن حق از باطل قصد داریم با یاری گرفتن از خداوند متعال و استعانت از حضرت ولی عصر(عج) و رهنمودهای مقام معظم رهبری در کنار دیگر عزیزان چراغ راهی باشیم برای جوانان این مرز وبوم انشاءالله
نويسندگان
لينک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان عاشقان ولایت و آدرس ashora-velayat.LXB.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





امکانات وب

ورود اعضا:

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 27
بازدید ماه : 601
بازدید کل : 78693
تعداد مطالب : 158
تعداد نظرات : 35
تعداد آنلاین : 1